Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.08.2007 01:24 - Имало майстор във Бояна
Автор: esen Категория: Изкуство   
Прочетен: 21964 Коментари: 41 Гласове:
0



image

image
Боянската църква е най-забележителният паметник на българската средновековна живопис. Намира се в полите на Витоша. Тя е един от най-добре запазените и интересни наши архитектурни паметници от епохата на феодализма. 

На северната стена са изобразени ктиторите севастократор Калоян и съпругата му Десислава, а на срещуположната стена – царската двойка Константин Тих Асен и Ирина, внучка на цар Иван II Асен и дъщеря на византийския император Теодор Ласкарие. 

 
image 

 

В момента е енорийска черква на кв. Бояна в София и играе ролята на музей на българското изобразително изкуство.

Боянската църква е уникален паметник на българския дух. Тя е една от малкото напълно запазени средновековни паметници, който представлява изключителен пример на средновековната българска иконопис и архитектура от този период. Като забележителност от световно значение тя е обявена за обект на световното културно и природно наследство /ЮНЕСКО/.

image

Боянската църква е известна главно със своите изключителни стенописи от 1259. Боянският майстор е успял да вложи ново реалистично течение в каноните на. църквата.. По стил и по смесената фресково - темперна техника стенописите на Боянската църква са много близки до стенописите в Търново от ХІІІ в. Те са създадени от неизвестен художник - българин, работил в стила на Търновската художествена школа. Със своя жизнен, хуманистичен реализъм те са ренесансово явление, и то в кулминационната му за цялото европейско изкуство фаза. Заемат едно от първите места в средновековната живопис на Европа през ХІІІ в.
image

Боянският майстор е успял да вложи изключителен за онова време реализъм и нова за средновековието хуманистична естетика. В центъра на вниманието е човекът - умен, благ, състрадателен. Той е подчертан във фигуралните сцени "Разпятие", "Тайната вечеря", "Преображение" и др. и особено в многобройните образи на Христос, представен в различна роля, състояние, възраст - Христос Вседържител, Христос Благодетел, Христос 12 - годишен в храма и др. В регистъра на правите светци боянският майстор създава богата портретна галерия на светски, духовни и военни лица, където наред с тънко нюансираната психическа характеристика изпъква и индивидуалната красота на реалната плът. Особен интерес като художествено произведение с историко-документално значение представят портретите на цар Константин Асен (1257-77) и царица Ирина и портретите на севастократор Калоян и жена му Десислава, изписани в притвора. Фигурите в портретите са представени в цял ръст, в тържествени пози и парадни облекла, със знаците на царското и севастократорското достойнство. Калоян е изобразен с модела на построената от него църква в ръце. Образите са жизнени и наситени с психологическа дълбочина.

image

От 1968 г. Боянската църква е национален паметник.



Любомир Белов

Във ранната утрин пропява камбана 
и буди старите спомени.
Имало майстор във Бояна, 
имало майстор на икони -
прости икони, тихи и бледи, 
ликове бледи родени в легендите.

И хората бавно прииждали в храма, 
глави пред него навеждали -
имало майстор във Бояна, 
имало майстор на икони....

Над тези
ликове добри 
на хора някога живяли
съзреш ли тихо да гори 
пламъче бяло, там се поспри.

Тоз пламък
сенките плете 
и древна истина разкрива -
в добрите майчини ръце 
дете заспива.

image

Една вековна, а може и хилядолетна Секвоя
image 
image
Боянското ханче
image

image
И една рекичка пак в Бояна
image
С прозрачна вода и сякаш разсипани камъчета по дъното
image
Довиждане Бояна!
image

image




Тагове:   Бояна,   майстор,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Спечели и ти от своя блог!
1. pach - А моите снимки не се получиха тук
01.08.2007 09:02
Но пък с твоите стана приятно - сякаш бях на разходка и аз!!! :-)
цитирай
2. evelin - Хареса ми...
01.08.2007 10:10
новото ти пътешествие! :)))

* Не ме забравяй следващия път ... ;)))
цитирай
3. diamant1965 - Още едно мило кътче от нашата Родина!
01.08.2007 10:25
Благодаря за чудесната виртуална разходка в съчетание със стихчето на Л.Белов!Веднага се сетих и за песента...
цитирай
4. deninosht - !!!:)
01.08.2007 10:40
БОЯНСКИЯТ МАЙСТОР-
ТОЙ КАТО ТЕБ Е ОБИЧАЛ...

ПОЗДРАВ!:)
цитирай
5. esen - Развам се за споделянето на снимките, pach!
01.08.2007 11:26
Имам още, но за тях ще ти дам линк допълнително.
Приятно ми е, че си тук! Усмивки за теб!:)))
цитирай
6. esen - Следващият път е днес, evelin!
01.08.2007 11:35
А следващите снимки ще са от Рила.
Моите пътувания са кратки, но после дълго живея с впечатленията от тях и снимките на най-красивите кътчета, които са били пред погледа ми.

Благодаря ти, че си тук! Усмивки!:)
цитирай
7. esen - Дълго търсих песента, но не я намерих в нета.
01.08.2007 11:40
Затова и забавих постинга със съботното ми посещение на Бояна. Добре, че открих текста на Любомир Белов. Ще се радвам ако някой ми изпрати тази песен.
Благодаря ти, че сподели разходката ми, diamant1965!
Усмихнат и успешен ден!:)
цитирай
8. esen - Благодаря ти, Ден!
01.08.2007 11:46
За да твори така прекрасно Боянският майстор силно е обичал!
Радвам се, че си тук! Целувки!:)
цитирай
9. deninosht - !!!:)
01.08.2007 11:53
Къде си, Златна?!

Обичал е и то-
СИЛНО и истински......
цитирай
10. viovioi - ))
01.08.2007 12:27
Da naistina e super!!Mersi)
цитирай
11. esen - Ще се чуем Ден!
01.08.2007 12:41
В 17.30 ще бъда на Централна автогара.
Бъди обичана!:)))
цитирай
12. esen - Благодаря, viovioi!
01.08.2007 12:43
Приятно ми е да споделям стиховете и пътешествията си с теб!
Усмивки!:)))
цитирай
13. анонимен - !!!!!
01.08.2007 14:52
prekrasno...v diplomnata mi rabota ima6e 4ast za boianskite stenopisi...tui 4e mi be6e interesno da si pripomnia..mersi
цитирай
14. mmmmmmmmm - Този пост не
01.08.2007 16:47
можеше без стихотворението!:)))
Прекрасна разходка!:)))
цитирай
15. magjosnica - Невероятно!
01.08.2007 21:49
Отново представяш богатството на България в снимки и стихове чрез този прекрасен постинг! Беше ми интересно да науча нещо повече за Боянската църква!
Благодаря!
цитирай
16. letisi - остава само това което е безсмъртно...
01.08.2007 23:39
една всесилна красота....
много усмивки от мен и благодарности за боянските хубости....
цитирай
17. ady - Благодаря за разходката
02.08.2007 11:47
И аз имам снимка до мурата.:)
цитирай
18. karavelov - :)))
02.08.2007 16:11
Стенописите в Боянската църква са наистина уникални!Блогадаря esen за прекрасната разходка в Бояна!
цитирай
19. mildesa - :)
02.08.2007 19:53
Това е любимото ми място в Бояна.
Ходя там всяка година по два пъти. Веднъж в началото на учебната година и веднъж в началото на астрономическата.
Станало ми е като ритуал. И всеки път слушам с такъв интерес. Толкова е красиво. Много обичам да гледам стенописите, особено сега, когато ги възтановиха :) И дърветата и зеленината наоколо :) Красота.

Благодаря ти за този пост :)
цитирай
20. valchebnica - Страхотно! Невероятно!
02.08.2007 21:23
Ти спря дъха ми за пореден път!
Животът ми сега епо-красив!
Защото ти показа ми вълшебен райски кът
и моя ден отново днес е по щастлив!

За тази приказна разходка ти благодаря!
Ти винаги ни учиш да сме живи!
Във нашата Родива днес на смобода
живеем днес така щастливи!
цитирай
21. furiika - :):):)
03.08.2007 07:51
Никога не е излишно човек да научи повече!
Благодаря ти, че ни даваш тази възможност!
Поздрави и прегръдки, приятелко! :)
цитирай
22. esen - И аз благодаря, boboian4o!
05.08.2007 16:17
Сигурно е много интересна дипломната ти работа.
Събуди интереса ми да науча повече за боянската църква.
Радвам се, че си тук!:) Усмивки!:)
цитирай
23. esen - Благодаря ти, znaharka!
05.08.2007 16:21
Радвам се, че оцени и сподели моя поглед към тази толкова вълнуваща българска забележителност!
Усмихнат и успешен ден!:)))
цитирай
24. esen - А толкова ми се искаше да припомня и прекрасната
05.08.2007 16:26
песен в изпълнение на Лили Иванова, но не успях да я намеря в нета.
Благодаря ти, mmmmmmmmm! Удоволствие е да споделям с теб! Прегръдка!:)))
цитирай
25. esen - Горя от нетърпение да ти представя разходката ми
05.08.2007 16:32
до Мусала! Толкова е различна Рила планина. Невероятно е! Снощи се върнах и не мога да спра вълнението на сетивата си. Очаквай...
Благодаря ти, че си тук и мога да споделям с теб, magjosnica!
Усмивки и прегръдки!:)))
цитирай
26. esen - Благодаря ти, letisi!
05.08.2007 16:38
Вълненията и радостта ми са двойни, когато споделя с приятели като теб!
Усмивки!:)))
цитирай
27. esen - Радвам се, че сподели разходката ми, ady!
05.08.2007 16:50
Благодаря ти! Усмихнат ден!
цитирай
28. esen - Аз благодаря, че сподели разходката ми, karavelov!
05.08.2007 16:54
Сега вече съм под впечатленията от Рилската разходка и се надявам отново да я споделя с приятели като теб! И вълшебството става истинско и сбъднато!
Усмивки за теб!:)
цитирай
29. esen - Благодаря ти за споделянето, mildesa!
05.08.2007 16:59
Вълшебно е излъчването на Бояна и Боянската църква!
Прекрасно е, че можеш да се зареждаш там! Аз толкова съм запленена от тази сякаш неземна красота, че повече не бих пропуснала да се връщам към това място.
Радвам се, че си тук! Прегръдки!:)
цитирай
30. esen - Благодаря, valchebnica!
05.08.2007 19:36
Прекрасно е във стих със теб да бъда
на невероятните места,
където нашата Родина
дарява ни със чудеса!

И радостно е, че си с мене
във стихове и на разходки.
Да вземем миг любов и да дадеме
и да се чувстваме страхотно!
цитирай
31. esen - А аз се радвам, че има с кого да споделя, furiika!
05.08.2007 20:03
Впечатленията са толкова силни и опияняващи, че просто напират да бъдат споделени! Благодаря ти за тази възможност да го направя с теб!
Много усмивки!:)))
цитирай
32. esen - И аз не бях ходила в Бояна, но съм благодарна на
06.08.2007 18:11
отбиването на пътя за Драгалевци поради ремонтни работи. За мен се оказа щастливо стечение на обстоятелствата! А там е наистина прекрасно!!!
Благодаря ти за информацията за секвоята! Не знаех възрастта й, но е толкова внушителна, че нямаше никакъв начин да я снимам цялата на една снимка. Опитах на три кадъра на височина, но пак не успях. Но е много вълнуващо да се премериш и видиш колко си нищожен до това величествено дърво.
Радвам се, че си тук, bogoizbrania!
Благодаря ти!:)
цитирай
33. avangardi - Не съм била в Бояна, но имам чувството, че съм живяла там! Продължавам да търся песента за теб!
11.08.2007 12:16
Годината е 1968-ма. Звездата на Лили е изгряла и композиторите се надпреварват да творят за нея. Александър Йосифов композира музиката за "Боянският майстор" - един от безспорните хитове на поп примата, донесъл й много признание и награди.
текст: Богомил Гудев
музика: Александър Йосифов


БОЯНСКИЯТ МАЙСТОР
(албум "Камино")

Във ранната утрин пропява камбана
и буди старите спомени.
Имало майстор във Бояна,
имало майстор на икони -
прости икони, тихи и бедни,
ликове бледи, родени в легендите.

Сред тези ликове добри
на хора някога живяли
съзреш ли тихо да гори
пламъче бяло - там се поспри.

И хората бавно прииждали в храма,
глави пред него навеждали.
Имало майстор във Бояна,
имало майстор на икони -
прости икони, тихи и бедни,
ликове бледи, родени в легендите.

Сред тези ликове добри
на хора някога живяли
съзреш ли тихо да гори
пламъче бяло - там се поспри.

Тоз пламък сенките плете
и древна истина разкрива:
в добрите майчини ръце
дете заспива.

"Написах я през лятото по стихотворение на Богомил Гудев, което всъщност се казваше "Аве Мария". То е за Боянския майстор, който рисува Мадоната с младенеца. Там, където в текста се пее "В добрите майчини ръце дете заспива", трябваше да бъде "Аве Мария". Песента беше приета в радиото, но по стечение на обстоятелствата се наложи промяната. Сметнаха, че не е целесъобразно песента да носи името на Девата. Лили Иванова я хареса много, изпя я така, както само тя може. Никога не се е състезавала с нея на "Златният Орфей", но я направи на видео, включи я в много концерти и ето и сега продължава да я изпълнява.
цитирай
34. esen - Благодаря ти, avangardi!
11.08.2007 18:51
Коментарът ти прекрасно допълва постинга ми! Макар че, каквото и да кажем за Боянската църква и нейния майстор на икони, а и за самата Бояна, все ще е малко в сравнение с нейната красота и приказност.
Аз също търся все още песента на Лили. Надявам се рано или късно да успея да я допълня.

Зарадва ме много! Благодаря ти!:)))
цитирай
35. trenirowka - super
15.08.2007 15:24
колко малка и колко красива нашата българия.Аз много я обичам,но никъде не съм ходила и няма кой да ме завведе.Това е много тъжно,но пишейки с тебе и четейки твоите разкази и стихове аз мислено пътувам с тебе и мечтая с тебе,а когато искам мога ли да те питам разни неща?
цитирай
36. esen - Разбира се, че ще питаш!
15.08.2007 15:32
За мен е удоволствие да ти разказвам и споделям с теб!
Не тъгувай, trenirowka! Тук имаш отворен прозорец към целия свят и той ще бъде твой! И ще се случи да видиш най-красивото от нашата малка, прекрасна България! Вярвай!
Честито празникът на Голяма Богородица!
цитирай
37. trenirowka - мерси
16.08.2007 07:30
ще се радвам да мисе разказва за българия.А за нещата които искам да те питам те са свързани с българия и твоите пътувания
цитирай
38. esen - Питай! С удоволстие ще ти отговоря!
16.08.2007 18:17
Радвам се да споделям с теб!:)
цитирай
39. megi1 - Blagodarq na esen-ta.Blagodarq za podnesenata bylgarska krasota.
29.08.2007 12:25
Nestihwashta blagodarnost ot syrceto mi kym was strui i obich..chista i wechna.
цитирай
40. esen - Благодаря, megi1!
29.08.2007 16:02
Развълнува ме оценката и емоцията ти!
Прекрасна е нашата България! И има още толкова много красоти, които ще събуждат чистите пориви на детето в мен за споделяне и обич!
Радвам се, че си точно в този мой постинг!
Сърдечно благодаря!:)
цитирай
41. esen - znaharka,
15.09.2007 00:58
Тъжно е без теб! Липсваш ми!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: esen
Категория: Хоби
Прочетен: 6138695
Постинги: 361
Коментари: 12638
Гласове: 118133